vrijdag 19 mei 2017

Dag 12: Voorst - Ooievaars, een ree en verhalen

Op pad om verhalen te vertellen werd ik vandaag voortdurend afgeleid door ooievaars en eindelijk een ree gezien.

Bij aankomst op de camping eergisteren viel mij al op dat er een ooievaarsnest op nog geen 100 meter van de camping stond. De eigenaar van de camping zei me de volgende ochtend dat er wel meer waren in deze omgeving. Ik had echter niet verwacht dat het er zoveel zouden zijn.

Ik had wat boeiende verhalen opgedoken om te vertellen in Youtube video's, maar terwijl ik onderweg was naar de eerste opnamelocatie werd ik al gelijk afgeleid door ooievaars. Ooievaars hebben een grote aantrekking op me, dus ik was gelijk goed afgeleid.



Zo heel veel ooievaars heb ik in mijn leven nog niet eens gezien. Ook niet zo gek als je bedenkt dat de 'wilde' ooievaar zo'n 25 jaar geleden uitgestorven was in Nederland. Dankzij broedprogramma's en herintroductie zijn er momenteel weer tussen de 500 en 700 broedparen in Nederland, maar de meesten daarvan zitten buiten Twente. Ik zag eigenlijk alleen ooievaars in de tijd dat ik nog af en toe met de trein naar Groningen ging, want dan kom je langs een ooievaarsstation.

Ik was dan ook niet voorbereid op wat ik vandaag ging zien. Ik was al vol verbazing toen ik onderweg naar de eerste filmlocatie drie ooievaars tegelijkertijd zag, op die eerste locatie naast de IJssel werd het helemaal te gek, toen ik er acht tegelijkertijd door de lucht zag zweven, gebruikmakend van de thermiek.

Op die eerste locatie zag ik ook eindelijk mijn eerste ree van deze reis. Op de Sallandse heuvelrug had ik ze alleen nog maar gehoord. Terwijl ik mijn camera aan het uitpakken ben en tegelijkertijd met twee voorbijgangers aan het praten ben, schiet er ineens op slechts tien meter afstand ineens een ree voorbij. Helaas had ik de camera nog niet klaar, maar zelfs als die al klaar was geweest, dan nog betwijfel ik of ik een goede foto had kunnen maken. Gebeurde allemaal in een flits en de ree was daarna ook niet meer waar te nemen. Het beeld in mijn hoofd zal echter blijven bestaan. In het verleden wel eens vaker een ree gezien, maar nog nooit van zo dichtbij.

Toen ik na de laatste opname van de dag, vlak voor zonsondergang, weer richting camping ging, kwam ik op enig moment langs een weiland met niet minder dan 18 ooievaars. Helaas te ver weg om een goede foto te maken en alle mogelijke routes naar het weiland werden vergezeld van verboden te betreden borden, dus heb ik geen foto kunnen maken. Om 18 van die majestueuze vogels ineens te zien foerageren is ronduit fantastisch.

Morgenmiddag zal ik wat meer foto's van ooievaars hier publiceren. En de verhalen voor Youtube? Die komen hier vanzelf voorbij.

Mede dankzij het feit dat ik de nacht daarvoor niet geslapen had, kon ik deze nacht prima slapen en dat ben ik snel na aankomst op de camping dan ook maar gaan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten