zaterdag 20 mei 2017

Dag 13: Voorst - Uitstap naar Zutphen

Ik had een fietsenmaker nodig en Zutphen is een mooie historische stad. Genoeg reden dus om even een klein stukje te fietsen.

Allereerst die fietsenmaker die ik nodig had. Tussen de Sallandse heuvelrug en Voorst had één van mijn trappers kuren gekregen. Zelfs dusdanig dat op enig moment een deel van de lager er uitviel. Nu kun je daar wel even mee door peddelen, maar natuurlijk niet oneindig.

Het was een maandag dat ik naar Zutphen ging, en tot mijn verrassing waren er meerdere fietsenmakers de gehele dag gesloten. Blijkbaar ontstaan er in Zutphen in het weekend geen problemen met fietsen. Ik denk dan gelijk dat het een slaperig plaatsje is. Gelukkig was er één wel open en die leverde prima werk. In vijf minuten stond ik alweer buiten met nieuwe trappers. Trappers die overigens meer grip geven dan de oude en daar ben ik wel blij mee. De oude gleed ik af en toe bijna van af.

En dan de stad Zutphen. Voor wie er nog nooit geweest is, absoluut een keer gaan. En dan bij voorkeur aan komen fietsen vanaf de andere oever van de IJssel, want dan zie je gelijk een prachtig plaatje voor je.


Qua historie is Zutphen niet eens zo heel anders dan een stad als Oldenzaal, maar er zijn twee grote verschillen: Zutphen ligt uiteraard aan een rivier, en in Zutphen zijn veel en dan ook echt veel meer historische panden blijven staan. Overal in de binnenstad zie je de historie om je heen.

Mocht je overigens graag foto's maken van historische gebouwen zonder moderne onzin in beeld, dan maakt Zutphen het je wel heel erg lastig. Door vrijwel de hele binnenstad hangen er staalkabels over de straten, die het bijna onmogelijk maken om echt mooie plaatjes te maken. Mijn camera bleef dan ook een groot deel van de tijd in mijn tas.

Dankzij de rijke historie van Zutphen heb ik nog wat boeiende verhalen kunnen vertellen, die de komende dagen hier te zien zullen zijn. Geduld is een deugd zullen we maar zeggen :)

Tussendoor nog even een mooie politieke discussie gehad met een jongeman die aan het begin van het gesprek erg overtuigd was van zijn mening, hij had Forum voor Democratie gestemd, maar op het einde toch anders tegen de wereld aankeek. Weer een stem minder voor Baudet bij de volgende verkiezingen.

Omdat ik wat laat richting Zutphen was vertrokken, daarvoor was ik met dit weblog aan de slag geweest, alles in flink tempo af moeten werken en dat was eigenlijk jammer, want je kunt uren doorbrengen in Zutphen met alleen maar kijken naar de stad.

De hele middag bezig met positieve dingen is erg goed voor mijn gemoedstoestand. Ik kwam dan ook als een gelukkig mens terug op de camping. Dat was wel een opluchting, want dat wat ik voor het weblog had gedaan eerder op de dag, was het stuk waarin ik mijn depressie omschreef en dat was een zware dobber. De rest van de dag genieten van wat de wereld te bieden heeft, zet alles weer in een ander perspectief en dat geeft mentale kracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten