zaterdag 27 mei 2017

Dag 20 - De Hoge Veluwe - Verbluffende schoonheid

Een dag met het echte WOW-gevoel.

Na me gisteren beperkt te hebben tot de hoofdwegen in het park, vandaag eens wat verder de paden op en de lanen in. Via een fietspad langs en over het Deelense veld richting de zuidpunt van het park gereden. Het begin loopt door een bos en is nog niet zo bijzonder, maar dan.....

Eigenlijk vrij onverwacht kom je ineens het bos uit en kun je kilometers ver voor je niets anders zien dan een prachtig heidelandschap. Nog mooier, een heidelandschap zonder mensen. Pas na zes kilometer fietsen kom ik een ander mens tegen en dan heb ik ondertussen nog meerdere keren stil gestaan om van de omgeving te genieten. Dit soort natuurlijke schoonheid had ik lang niet meer gezien.


Overigens ook hier in deze schoonheid een defecte koekoek. Deze gaf aan dat het 28 uur is en dan verlies je al snel je geloofwaardigheid als koekoek volgens mij. Na de overweldigende weidsheid van de heide valt het zuidelijke deel van het park wat tegen. En dat terwijl ik het normaal mooi zou vinden. Schoonheid doet soms andere schoonheid verbleken.

Wat ook tegenviel waren de Corsicaanse moeflons, die vertikten het om een beetje dichtbij te komen. Op een andere dag nog maar eens een poging doen om ze goed voor de lens te krijgen.

Op de terugweg naar de camping nog op diverse plekken wild gespot. Het begint me op te vallen dat de herten hier vrij klein lijken. Na wat zoekwerk op internet blijkt dat te komen door de omgeving waar ze in leven. Laat ze echt vrij leven zonder hekken om het terrein, en ze kunnen een stuk groter worden.

Mijn referentie hoe groot herten kunnen zijn had ik trouwens uit Oldenzaal. Ooit een keer midden in de nacht in de wijk De Thij een verdwaald hert uit de bossen bij Bentheim zien lopen, midden op straat en met een enorm gewei. Herten komen wel vaker de grens over, maar in de stad zie je ze niet zo heel vaak natuurlijk.

Al met al weer zo'n 30 kilometer op de fiets gezeten vandaag. De kilometers tellen zo lekker door. Terug in mijn tent weer bezig met het sorteren van alle foto's en filmpjes die ik heb gemaakt. In deze prachtige omgeving maak ik er zoveel, dat het niet bij te houden is om alles direct te verwerken. Het kan dus een tijdje duren voor al het beeldmateriaal hier voorbij is gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten