dinsdag 24 oktober 2017

Dag 170: Arlon - Bezoek

Vandaag komt er hoog bezoek vanuit Oldenzaal.

Al een tijdje was het plannen aan de gang, aan mijn kant was er ruimte genoeg in de agenda, maar de andere kant was wat drukker. Vandaag was dan eindelijk de grote dag voor een bezoek vanwege mijn afscheid als raadslid. De burgemeester en griffier komen op bezoek, hoewel ze niet hadden verwacht dat ik inmiddels zo ver zou zijn.

Persoonlijk zie ik het als een groot teken van waardering dat ze de moeite hebben genomen om me te komen bezoeken. Ze hadden zelfs een afscheidscadeautje meegenomen. Alsof hun bezoek zelf dat niet al voldoende was.


Na de overhandiging van dit geschenk zijn we even bij gaan praten bij een zaakje in de buurt. Hoe gaat het met mij, hoe gaat het hun, hoe gaat het met de Oldenzaalse politiek, dat soort zaken. Op details ga ik verder niet in, het was immers geen openbare vergadering.

Na circa anderhalf uur vertrokken de heren weer richting het Oldenzaalse en begon voor mij een tocht door Arlon op zoek naar mooie plekjes. Normaal zou ik ook nog wat filmpjes in Arlon willen maken, maar ik kan geen verhalen vinden die er echt uitspringen. Arlon heeft een lange en rijke geschiedenis, maar om er een filmpje van te maken is net even iets anders nodig.

Schoonheid is er hier genoeg, zoals bijvoorbeeld de pas zo'n 100 jaar oude Sint-Maartenkerk, met zijn toren van 97 meter hoog.


Gebouwd in opdracht van koning Leopold II, op het plein genoemd naar zijn zoon, Boudewijn I, wiens standbeeld er ook is geplaatst na de eerste wereldoorlog. Vlak bij de koning een veel vrolijker beeld trouwens.


Uiteraard ontbreekt ook in Arlon niet een tank die is blijven staan na het Ardennenoffensief.


Ik blijf overigens groot fan van de meeste publieke gebouwen in België, die zien er een stuk beter uit dan in Nederland.




Als laatste foto voor vandaag nog een foto die laat zien hoe steil het ook hier is, straten in de vorm van een trap is ook hier vrij gewoon.


Ik ben nog wel meer gaan bekijken en heb nog meer foto's gemaakt, maar die laat ik morgen pas zien. De Belvédère van Arlon verdiend het om apart vermeld te worden namelijk.

En daarmee sluit ik deze bijzondere dag af met een nummer dat wel een beetje past bij vandaag. De major was op bezoek en ik zet Oldenzaal even een jaartje in de wacht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten